実践FD年間プログラム

令和3年度 実践FD年間プログラム「オンライン教育における授業戦略」

令和3年度年間プログラム

Flyer(5.12/1st)

・Flyer(6.9/2nd)

・Flyer(6.25/SE)

・Flyer(7.14/3rd)

・Flyer(8.11/4th)

・Flyer(10.13/5th)

詳細

 開催方法など各回の詳細は,以下の項目内において随時更新します。また,実施済みの研修については,各項目内のアーカイブ動画(Microsoft StreamのURL)を掲載しておりますので,学内者限定でご覧いただけます。従いまして,研修の様子は録画をさせていただきますので,ご参加の際には予めご了承ください。
 そのほか,高等教育開発推進センターCTE部門主催の研修は,学内者限定でMicrosoft Stream内のチャンネル「CTEアーカイブ」においてもご覧になれます。

 

第1回 オンライン授業⼊⾨

日時 5月12日(水)14:00~
内容

オーブラ・ブリン
(⾼等教育開発推進センターCTE部⾨ )
オンライン授業とは、教えたいことを教室からオンラインに単に移し替えるものではありません。
意義深いオンライン授業にするための原則を学びます。

英語(和訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

日本語訳

日本語

プレゼンテーション資料

Introduction to Online Teaching

アンケート

https://forms.gle/iiq2Ln2Q76PhY3dbA

ストリーム動画

https://web.microsoftstream.com/video/5082be4e-c962-46cd-bb79-24eeb632c798

1st Introduction to Online Teaching Practices

Date & Time May 12 (WED) 14:00~
Contents

Aubra BULIN (Center for Teaching Excellence)
Online education is about much more than just moving your course online. In this session, faculty will learn the basic principles for making their online courses more meaningful.

English (Japanese Translation)

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

日本語訳

日本語

Presentation

Introduction to Online Teaching

Survey

https://forms.gle/iiq2Ln2Q76PhY3dbA

Video

https://web.microsoftstream.com/video/5082be4e-c962-46cd-bb79-24eeb632c798

 

第2回 Moodle⼊⾨

日時 6月9日(水)14:00~
内容

籠⾕裕⼈(⾼等教育開発推進センター)
オンラインで授業を⾏うことが不可⽋になっているいま、Moodleの基礎的な活⽤⽅法を学びます。

⽇本語(英訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

プレゼンテーション資料

Moodle入門

アンケート

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

ストリーム動画

https://web.microsoftstream.com/video/312ea65a-154b-4b4f-80ef-776ee60ab863

2nd Introduction to Moodle

Date & Time June 9 (WED) 14:00
Contents

KATOGANI Hiroto (Center for Higher Education Development and Initiatives)
This session will cover the fundamentals of Moodle technology and techniques, as well as how to effectively use them when we need to teachonline.

Japanese (English Translation)※How to see English subtitle

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

 

Survey

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

Video

https://web.microsoftstream.com/video/312ea65a-154b-4b4f-80ef-776ee60ab863

 

第3回 相互評価システムとその効果

日時 7月14日(水)14:00~
内容

百⽥⿓輔(⼤学院医⻭薬総合研究科)
相互評価は、学術活動の基盤的役⽬を果たしています。このセッションは、Moodleなどの学習管理システムを⽤いた相互評価の実践例とその効果を提⽰します。

⽇本語(英訳付き)

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitle

プレゼンテーション資料

相互評価システムとその効果 

アンケート

https://forms.gle/9Eird1TAqPJXupWWA

ストリーム動画

https://web.microsoftstream.com/video/5f9330ea-1c8c-45f1-954f-149f0e7c60b6?channelId=f1e1a23a-4e14-4238-9d13-cb6f80a18a59

3rd Peer Review in the Classroom and its Outcomes

Date & Time July 14 (WED) 14:00
Contents

MOMOTA Ryusuke (Graduate School of Medicine,
Dentistry and Pharmaceutical Sciences)
Peer-review is a vital academic activity. This
session explains how to conduct peer reviews using learning management systems such as
Moodle and discusses its various benefits.

Japanese (English Translation)

How to See English Subtitles

※How to see English subtitle

Presentation

相互評価システムとその効果 

Survey

https://forms.gle/9Eird1TAqPJXupWWA

Video

https://web.microsoftstream.com/video/5f9330ea-1c8c-45f1-954f-149f0e7c60b6?channelId=f1e1a23a-4e14-4238-9d13-cb6f80a18a59

 

第4回 オンライン及び併用型授業の実践例

日時 8月11日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

豊⽥啓孝(⼤学院⾃然科学研究科)
MoodleやTeams、Windows付属のアプリを活用した実践例を紹介します。

⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

資料 オンライン及び併用型授業
アンケート https://forms.gle/UZ7agdfAqog8bRxY9
動画 https://web.microsoftstream.com/video/895d9ef4-6f75-452f-8af5-e7d442161edf

4th Practical Examples for Online and Hybrid Teaching

Date & Time August 11 (WED)
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

TOYOTA Yoshitaka (Graduate School of Natural Science and Technology)
In this session, faculty will learn how to improve
students’ learning experience by making effective
use of platforms such as Moodle and Teams when
teaching online or hybrid classes.

Japanese (English Translation)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

オンライン及び併用型授業の実践例

Survey

https://forms.gle/ndWqk2XokeFVW2co7

Video https://web.microsoftstream.com/video/895d9ef4-6f75-452f-8af5-e7d442161edf

 

第5回 オンデマンド・リアルタイム・対⾯の併⽤型授業の実践⽅法

日時 10月13日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

藤原祐⼦ (基幹教育センター)

オンデマンドとリアルタイムの両⽅の良さを活かしながら、学⽣にとってより⾼い学習効果が得られるように⼯夫した授業例を紹介します。
⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

資料 (準備中)
アンケート (準備中)
動画 研修終了後、Microsoft Streamへアップロードします。

5th Introduction to Online Teaching Practices

Date & Time October 13 (WED) 
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

FUJIWARA Yuko (Center for Liberal Arts and Language Education)
Both on-demand and real-time classes offer unique advantages. This session introduces practical lesson plans that can help students make the most of their class time.
Japanese (English Translation)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

(in preparation)  

Survey

(in preparation)  

Video

(in preparation)  

 

第6回 学外協⼒者とつくるPBL授業

日時 11月10日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

吉川幸(基幹教育センター)
⼤学で学ぶ意義を社会連携の場で理解することを⽬的
としたPBL(問題解決型授業)を紹介します。学外協
⼒者が講義室やオンラインで参加する場合の利点や課
題にも触れます。

⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

資料 (準備中)
動画 研修終了後、Microsoft Streamへアップロードします。

6th Community Engagement and PBL

Date & Time November 10 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

YOSHIKAWA Miyuki (Center for Liberal Arts and
Language Education)
This session introduces PBL (Project-Based Learning)
and discusses the benefits and challenges of having individuals and organizations from outside the university participate in online and in-person lectures.

Japanese (English Translation)

3.Question and answer session

4.Questionnaire

CONFERENCE SYSTEM

Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation (in preparation)
Video After the completion of the training, it will be uploaded to Microsoft Stream.

 

第7回 ユーチューバーから学ぼう!

日時 12月8日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

ニール・カウィー(基幹教育センター)
魅⼒的な授業動画を作成するためのコツを紹介します。⾳声スピード、明瞭さ、親しみやすさに加え、信頼性、情熱も必要です。英語(和訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

日本語訳

 

プレゼンテーション資料

(準備中)

アンケート

 
動画 研修終了後、Microsoft Streamへアップロードします。

7th What Can Professors Learn from YouTubers?

Date & Time December 8 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

Neil COWIE (Center for Liberal Arts and Language
Education)
Faculty will learn several key principles to make
engaging educational videos. These include voice
speed, clarity, friendliness, and the need to show
authenticity and passion.

English (Japanese Translation)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See Japanese Subtitles

 

Materials (in preparation)
Video After the completion of the training, it will be uploaded to Microsoft Stream.

 

第8回 オンライン講義に向けた動画編集⼊⾨

日時 1月12日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

⼤越裕史(⼤学院社会⽂化科学研究科)
動画編集に必要な技術は多くありません。不⾜しているのは、どのような作業でどんな動画を作れるかというイメージです。本講演では、動画編集の基礎を紹介します。

⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

プレゼンテーション資料

 

アンケート

 
ストリーム動画 研修終了後、Microsoft Streamへアップロードします。

8th Introduction to Video Editing for Online Teaching

Date & Time January 12 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

OKOSHI Hirofumi (Graduate School of Humanities and Social Sciences)
You do not need sophisticated skills to edit videos, but beginners often lack the ability to visualize what kind of videos to make or what processes to go through. This session introduces the basics of video editing.
Japanese (English Translation)

3.Question and answer session

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

 

Survey

(in preparation)
Video After the completion of the training, it will be uploaded to Microsoft Stream.

 

第9回 オンデマンド授業と効果的なフィードバックの⽅法

日時 3月9日(水)14:00~
内容

1.開会挨拶

2.発表

⽇髙優⼀郎(⼤学院社会⽂化科学研究科)
オンデマンド形式のオンライン授業で、学⽣に対してどのような課題を出し、どのようなフィードバックを⾏ってきたか、実践例を紹介します。
⽇本語(英訳付き)

3.質疑応答 

開催方法 Microsoft Teams

英語訳

※How to see English subtitles

プレゼンテーション資料

(準備中)

アンケート

 
動画 研修終了後、Microsoft Streamへアップロードします。

9th Giving Effective Feedback in On-demand Classes

Date & Time March 9 (WED) 14:00
Contents

1.Opening remarks

2.Presentation

HIDAKA Yuichiro (Graduate School of Humanities and Social Sciences)
This session introduces practical examples of
assignments and feedback that can be used to
effectively increase student engagement in on-demand classes.

Japanese (English Translation)

CONFERENCE SYSTEM Microsoft Teams

How to See English Subtitles

※How to see English subtitles

Presentation

 

Survey

 

Video

After the completion of the training, it will be uploaded to Microsoft Stream.

特別編 「オンライン授業とメンタルヘルス」

日時 6月25日(金)13:25~
内容 松井めぐみ(高大接続・学生支援センター 学生相談室 室長)
西村大樹 (高大接続・学生支援センター 学生相談室 助教)
大半の授業がオンラインにシフトした今、学生たちからそのメリットを実感する声とともに、メンタルヘルス上の課題も数多く聞くようになりました。
学生相談室で日ごろ、学生の悩みや心身の不調に向き合っている教員2人が、現状や問題解決のヒントを報告し、参加者の間で対処法を話し合います。
開催方法 Microsoft Teams

 

 

主催:高等教育開発推進センターCenter for Teaching Excellence (CTE)部門